En riktigt god GI-fika

gi-fika

En riktigt god fika vill man ju kunna unna sig någon gång, även om man äter enligt en diet. Med gi-fika kan du välja rätt godsak till kaffet!



Hur kommer det sig att vi alla tycker att det är så gott med något litet till kaffet? De flesta caféer har numer uppmärkta både GI-och LCHF-alternativ i hyllan vilket givetvis underlättar för den som vill ha en gi-fika.

Men hur gör man när man ska bjuda hem någon? Här kommer några recept som är båda enkla och goda som förgyller kaffestunden.

GI-FIKA

Att njuta av en GI-fika kan vara både gott och nyttigt, det behöver inte vara onyttigt för att vara gott. Det viktigaste är att hitta gi-fika som är god, men som ändå inte påverkar ditt blodsocker och därmed dina insulinnivåer. 

GI-KLADDKAKA

En mjuk och god kladdkaka, med ett innehåll som är på gränsen till rinnande - vem kunde ana att det är ett bra val när det kommer till fika?

GI-GODIS

GI-godis är både snabbt och enkelt att göra, och går att lätt variera. Klicka här >> så kommer du till en hel sida som bara handlar om gi-godis.

GI-METODEN

GI-metoden uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla. Introduktionen av GI-metoden innebar att man nu slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem.

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-kosten innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Konsten är kanske inte att undvika det, utan att faktiskt hitta bra alternativ att ersätta dem med. 

Socker finns många alternativ till. Många diabetiker har under åren ätit Canderels produkt Strö, som är ett aspartambaserat sötningsmedel. Canderel innehåller låga halter av kolhydrater. Vill du undvika såväl socker som aspartam finns det flera naturliga sötningsmedel. 

Honung är ett biologiskt och naturligt sötningsmedel med lägre GI-värde än vitt socker. Ett annat naturligt sötningsmedel är Stevia. Stevia säljs också via Canderel i Sverige idag. Stevia är något dyrare än andra sötningsmedel, men också sötare, vilket innebär att för att få samma effekt kan du använda Stevia istället. Stevia är både naturligt, gott, utan kemikalier och något vi varmt kan rekommendera. 

Xylitol, björksocker, är ett axtrakt ur björkbark som är mycket sött med bara innehåller en tredjedel så mycket kalorier som andra sockerarter. Xylitolen höjer inte insulinnivåerna och är den enda typen av socker som har kopplats till en minskad risk för hål i tänderna.